Projekt

Would you prefer to read about our projects in English? Please click here.

”Botanisk sondering” (tävlingsbidrag, 2020)

Ett UFO sonderar terrängen och insamlar ett tellusianskt träd med dess dragstråle. Trädet reser sig helt från marken, och dess nattida gäster väcks i chock.

Läs mer

Märkt

”Välkomna hem, till den perfekta stormen” (tävlingskoncept, 2020)

Herr och fru Mullvad återvänder hem, bara för att finna sitt porslin i spillror – hela lägenheten skakar av badrumsrenoveringen ovanför.

Läs mer

Märkt

”Möte med robot” (privat projekt, 2020)

"Möte med robot" är ett digitalt konstverk av Sanning Arkitekter, som inkorporerar mötet mellan 2D och 3D, förkroppsligat till mötet mellan älva och robot. Vi förtjusades av en björkdunges glesa lummighet, och det ljus som från landsvägen lockade. Väl omsluten av det lika skira som skarpa solskenet tog vi ett fotografi på platsen, och inhämtade underlag till en HDRI från densamma. Vår ambition var sedan att skapa en stillbild från en fördold berättelse, stämningsfull och vacker.

Läs mer

Märkt

Ateljé Aurelie (privat projekt, 2020)

Ateljé Aurélie är en liten ateljé som vi fantiserat fram, som vår drömverkstad för måleriska eftersträvanden. Projektet presenteras här i klippet ovan som en en skulptörsateljé. Designad av Sanning Arkitekter, modellerad i Blender, texturerad med Substance Painter och Megascans, och rendererad i Unreal Engine 4.

Läs mer

Märkt

”History Flight” – Alpha-version [Windows/macOS] (privat projekt, 2020)

"History Flight" är ett historiequiz-spel för Windows och macOS där Du manövrerar ett flygplan i sidled, och säkerställer – med hjälp av Dina historiska kunskaper – att piloten färdas tryggt genom alla historiska årtal. Varje fråga har fyra svarsalternativ, och endast i kollision med det rätta tar sig piloten tryggt vidare genom historien. Utvecklat av Sanning Arkitekter i Unreal Engine 4 för att få en större förståelse för spelmotorn, bortom arkitekturvisualiseringar, är det i grunden ett mycket enkelt spel. Men i stället för att bara låta det lära och roa oss själva, så publicerar vi härmed alpha-versionen för gratis nedladdning (se länk nedan), då vi tror att spelet kan roa en och annan frände i historienörderi. Med endast 134 frågor har alpha-versionen en del innehåll kvar att önska, men frågorna spänner ändå från år 68 till 1995, över kategorier såsom världspolitik och religion, upptäckter och de sköna konsterna, monument och enskilda öden. Svårighetsgraden varierar mellan Berlinmurens fall och det medeltida Japans feodala kollaps, mellan månlandningen och den första operans premiärföreställning, mellan Nelson Mandela och Robinson Crusoes verkliga förebild.

Läs mer

Märkt

Meet MAT 2 – ”Meet Don Mat Pesci” (tävlingsbidrag, 2020)

"Meet Don Mat Pesci" är Sanning Arkitekters bidrag till Allegorithmics textureringstävling Meet MAT 2 – reglerna var enkla: alla tävlingsdeltagare hade samma 3D-modell som utgångspunkt ("Mesh Mat"), och samma verktyg till sitt förfogande (Substance Painter), för att sedan fritt texturera 3D-modellen utifrån sin egen konstnärliga tolkning, endast begränsad av meshens topologi (s.k. displacement var tillåtet, och uppmuntrat, men då displacement endast verkar vinkelrätt mot tangenten [i samma riktning som normalvektorn] för en given punkt på meshens yta så har även det sina begränsningar).

Läs mer

Märkt

Den trivsamma staden – ”Älgen” [laddningsställ för elsparkcykel] (tävlingsbidrag, 2019)

"Älgen" är Sanning Arkitekters bidrag till Smekab Citylife:s 72-timmarstävling Den trivsamma staden – tävlingens syfte var att "fånga upp nytänkande idéer och visioner om framtidens produkter och utvecklingen av dem", och tävlingsställaren uppmuntrade konstruktioner i stål. Vi arbetade fram i snabb takt ett förslag om dedikerade elsparkcykelställ, med solcellsladdning som tillval, som ett försök att lösa den åtminstone för stunden förhärskande sparkcykelparkeringskalabaliken, med sparkcyklar stående mitt i gator och omkullvälta på översvämmade trottoarer. Det vore väl trevligt?

Läs mer

Märkt

Insektsmobil Mia (privat projekt, 2019)

Insektsmobil Mia är frukten av ett arbete som har sin grund i ett litet mirakel – vår sons kusins födsel! Vi fräste fram och målade en insektsmobil, som fick åka med mormor på tåget till den lilla nyfödingen.

Läs mer

Märkt

Oyster Inside Out – ”Känner du till Pålsundsparken?” (tävlingsbidrag, 2019)

"Känner du till Pålsundsparken?" är Sanning Arkitekters bidrag till Sveriges Arkitekters och Oysters studenttävling Inside Out – tävlingens syfte var att stärka en plats identitet utifrån centralbegreppet nostalgi. Vi identifierade en förbisedd park på Södermalm i Stockholm, och fann spår av en lekplats från 50-talet som blivit rumphuggen och bortglömd med tiden. Vår ambition var att återuppföra lekplatsen, inte som den var, utan som den inte är.

Läs mer

Märkt

Diamonds and Dirt Live – förslag till albumomslag (privat projekt, 2019)

Brian Robertsons medproducent lät meddela att ett live-album från Diamonds and Dirt-turnerandet var i faggorna. Så vi tog till pennan och skissade två koncept till albumomslaget.

Läs mer

Märkt

Behemot (privat projekt, 2019)

"Behemot" är ett experiment i karaktärsdesign med grund i den litterära karaktären med samma namn, figurerande i Michail Bulgakovs roman Mästaren och Margarita.

Läs mer

Märkt

Arkipelago Möbelworkshop – ”HL2-lampa” [armatur] (tävlingsbidrag, 2018)

"HL2-lampa" är Sanning Arkitekters bidrag till Arkipelago Stockholms möbelworkshop 2018, "One Light Stand". Arkipelago Stockholm (KTH:s del i den rikstäckande samarbetsorganisation mellan arkitekturutbildningslärosäten som Arkipelago utgör) bjöd in tävlingsdeltagarna att formge en lamparmatur bestående av bokträ och rispapper, och alla bidrag skulle använda en viss typ av glödlampa med varmt sken. I vårt hem hade vi sedan tidigare låtit en fysisk modell från ett förstaårsskolprojekt, med schackmönstrade håltagningar i fasad, agera lampskärm med hjälp av en extern skrivbordslampa. Vi insåg tidigt att denna workshop var vår chans att göra en värdig uppföljare till den lampan – denna gång med kännedom om dess potential som armatur redan från början.

Läs mer

Märkt

Munterbläck (privat projekt, 2018)

"Munterbläck" är ett experiment i karaktärsdesign avseende ett kärvänligt djuphavsdjur, förande ett liv i enlighet med devisen "Vad är att mista en lem eller två, bara jag får leva med dig just så!"

Läs mer

Märkt

Esplanadskolan, Årstafältet (kandidatarbete, 2018)

"Esplanadskolan – ett postmodernt skolpalats vid Årstafältet" är Sanning Arkitekters kandidatarbete vid KTH Arkitektur i Stockholm. Kandidatarbetet är arkiverat i Digitala Vetenskapliga Arkivet och återfinns där i dess helhet via denna länk (sidan kan behöva laddas om för att visa dokumentet). Nedan följer en kortare beskrivning av projektet.

Lördagen den 26:e maj år 2018 sätts första spaden i marken för ett av vår tids största bostadsprojekt. Årstafältet, en i dag lantlig lunga i närmaste Söderort, skall under de nästkommande tolv åren bebyggas till två femtedelar med bostäder och i en avsevärt mer urban kontext erbjuda boende till 15 000 nya stockholmare – ett bostadsprojekt vars omfattning motsvarar hela Nynäshamns befolkning, eller en femtedel av Kungsholmens.

Läs mer

Märkt

Arkipelago Möbelworkshop – ”Kela Karmstol” (tävlingsbidrag, 2018)

"Kela Karmstol" är Sanning Arkitekters bidrag till Arkipelago Stockholms möbelworkshop 2017-18, "Chairway to Heaven". Arkipelago Stockholm (KTH:s del i den rikstäckande samarbetsorganisation mellan arkitekturutbildningslärosäten som Arkipelago utgör) bjöd in tävlingsdeltagarna att formge en stol bestående av björkträ och läder. Vi utgick från det formspråk som präglat arbetet med Aifos Stegpall – vars första prototyp "Aifoskela Köksstege" tillkommit under föregående års möbelworkshop – men lät denna gång skapa en fullstor karmstol, besläktad men ej identisk med sin äldre lillasysters design.

Läs mer

Märkt