Beskrivning
Vänligen observera:
Detta är en nedladdningsbar vara som registrerade kunder kan hämta via Mitt konto alternativt via bifogad länk i e-post efter köp av licens. Den licensierade produkten levereras i format och upplösningar enligt specifikation (vänligen se Mer information).
HDRI:n är så kallat unclipped, vilket innebär att produktionsmetoden anpassats efter den starkaste ljuskällans intensitet, så att alla avbildade ljuskällor är korrekt exponerade.
HDRI:n levereras i flera olika upplösningar (alla som tvåpotens), och 1K är i upplösningen 1024×512, 2K är 2048×1024, och så vidare. Medan vi rekommenderar att använda den högsta möjliga upplösningen för slutrenderingen – särskilt för att maximera skärpan i reflektionerna hos blanka objekt – så kan en lägre upplösning användas fram till dess, för att optimera renderingstiderna under det löpande scenarbetet.
HDRI:n har fångat det givna ljuset med en vitbalans på 5400 K, och eftersom detta redan är inbakat i filen så bör HDRI:n användas som ljuskälla i valfritt program med en helt neutral vitbalans på 6500 K (RGB 255/255/255), så att inte ljuset som avges blir kallare eller varmare än vad som fångats – om det inte är användarens konstnärliga avsikt.
Det finns två paradigm när det kommer till exponering under skapandet av HDRI. Det ena är att exponeringen manipuleras så att ljusstyrkan blir balanserad, oavsett om det fångade ljuset varit starkt eller svagt. Detta är det vanligaste paradigmet, och har fördelen att en HDRI i de flesta fall ger ett okej ljus direkt, utan att exponeringsinställningar för kameror i programmet behöver ändras. Nackdelen av en sådan balanseringsmanipulering är att ljuset inte längre blir fotometriskt korrekt – ljusintensiteten är inte längre såsom den faktiskt inhämtats, och om man i en och samma scen byter från en middags-HDRI till en skymnings-HDRI så kan skymningen te sig (nästan) lika ljus som middagssolen (om än med lägre kontrast och annorlunda färgtemperatur).
Därför är alla aifosDesigns HDRI:er skapade utifrån det andra paradigmet, där exponeringen i filen är absolut, och ljusintensiteten helt beror på den ljusintensitet som inhämtats från de faktiska ljusförhållandena. Medan våra extremt ljusfattiga natt-HDRI:er är fixerade vid EV 0 för att inte skapa avrundningsfel, så är alla våra HDRI:er från övriga dygnet fixerade vid EV 9 (standard-EV för Blender, 3DS Max, m.fl.). Detta har fördelen att en scen med andra ljuskällor som definierats utifrån realistiska mått (candela, lux, eller liknande) behåller sin verklighetsförankring, i och med att den tillkommande HDRI-belysningen följer samma mått, och inte är godtyckligt balanserad åt det ljusstarkare eller -svagare hållet för att se bättre ut från början. Dessutom innebär det att alla HDRI:er som följer detta paradigm kan ersätta varandra med verklighetstrogna följder; en middags-HDRI som ersätts av en skymnings-HDRI kommer att innebära att scenen blir mycket mörkare, och får andra ljuskällor att framträda tydligare, utan att manipulering av deras intensitet behöver göras. Nackdelen med detta paradigm, som torde vara överkomligt för de flesta digitala konstnärer, är att exponeringsinställningarna för kameror i valt program behöver anpassas utifrån de faktiska ljusförhållandena som återges.
Alla aifosDesigns HDRI:er är noga utprövade och har medföljande en rekommendation om ”balanserat exponeringsvärde” (se under Mer information eller i den medföljande Read me-filen) samt det så kallade kompenseringsvärde som programmets kamerainställningars exponeringsvärde kan ökas eller minskas med för att uppnå balanserad kameraexponering utifrån HDRI:ns faktiska ljusintensitet.
HDRI:n levereras i det för ändamålet optimala formatet Radiance HDR, som kan återge extremt starka ljuskällor (såsom solen) korrekt (till skillnad från OpenEXR 16-bitars half-float) och som samtidigt ändå behåller en rimlig filstorlek (till skillnad från OpenEXR 32-bitars single-precision float).